Reportages
Op 7 oktober 2017 was het vijf jaar geleden dat Ivo Michiels overleed. Lars Bernaerts en Sigrid Bouset vroegen aan acht auteurs en aan zijn echtgenote om hun geliefde auteur sprekend in leven te houden.
Op zondag 8 oktober om 11 u. werd dit huldenummer van DW B ...
Voorspel en uitstel. Over Ian McEwan en Marc Reugebrink
Waarom hou ik van vertraging, bijna-stilstand, al wat leidt tot simultane??teit, wereldgelijktijdigheid? Waarom hou ik van boeken die de actie eindeloos uitstellen, tot voorbij de laatste bladzijde, tot waar de verbeelding van de lezer de zaak overneemt? Wat Maurice Gilliams ???tirer en longueur??? noemde en A.F.Th. van der Heijden ???schrijven in de breedte???? Het werkt alleen als de stijl superieur is, zoals bij Louis Couperus. Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (1906), die prachtige roman over mensen die zeer oud moeten worden om zichzelf maximaal te pijnigen met wroeging wegens de familiemoord, eindigt met de mooiste retardering die ik ken. De ???levensdilettant??? Lot, met ???zijn ziel van halftint???, vraagt zich in een indirecte innerlijke monoloog af of hij niet de familiegeschiedenis moet schrijven, vooral die van grootmama en meneer Takma.
Wel ??? als hij eens een roman schreef ???: een roman schreef van
twee zulke oude mensen ??? en de moord in Indi?? ????? Hij glimlachte,
schudde zich ontkennend het hoofd. ??? Neen, dacht hij, en hij zeide
het bijna hard-op: het zou mij te romantisch zijn ??? En dan, romans
worden al zo veel geschreven.
Dat trage ritme, die langoureuze klanken, de algehele moeheid, de beletseltekens, die je inderdaad beletten om vlotjes door te lezen ??? Die je verplichten om je adem in te houden, te wachten op iets dat maar niet komen wil ???
Ik heb dat gevoelen van welbehagen bij voorspel en uitstel getoetst aan twee romans van 2007, die ik begin 2008 heb gelezen: Aan Chesil Beach van Ian McEwan (???dit weidse moment nog rekken???) en Het grote uitstel van Marc Reugebrink (???het rekken van het moment???). Tegelijk kon ik een ander aspect in beide romans vergelijken: hoe betrekt Reugebrink de tijdsgeest van de jaren 1970 en 1980 bij de moeizame seksuele ontplooiing van Rega in een stadje vlakbij Twente, en hoe verwerkt McEwan de periode van vooral begin jaren 1960 bij de hachelijke ontmaagding van Edward in een hotel aan de Zuid-Engelse Chesil Beach?
Chesil Beach in de jaren 1960
Als je kennis wil maken met de benepen achtergrond van begin jaren 1960, dus voor de seksuele bevrijding losbarstte, moet je in Aan Chesil Beach hoofdstuk 2 lezen. In 1961 ontmoeten Edward en Florence elkaar voor het eerst. Daar wordt verklaard waarom het jonge koppel er ??? in hoofdstuk 1 ??? niet in slaagt hun eerste huwelijksnacht, in juli 1962, te consumeren. Ian McEwan analyseert verder de voorhuwelijkse ontmoetingen in hoofdstuk 4 (eerste deel). De eindeloos lijkende huwelijksnacht ??? wanneer voltrekt Edward de Daad? ??? dijt uit in de hoofdstukken 3 en 4 (tweede deel). De fatale afloop serveert McEwan in slothoofdstuk 5, dat de levens van Edward en Florence oproept tot in het begin van deze eeuw. Chronologisch staan de hoofdstukken in de volgorde 2 | 4a | 1 | 3 | 4b | 5.
Die volgorde is al een vorm van compositorische retardering: de uiterst spannend beschreven, eeuwig aanslepende eerste huwelijksnacht krijg je opgediend in hoofdstuk 1, waarna je moet wachten tot de hoofdstukken 3 en 4 (tweede deel) voor je weet hoe een en ander afloopt. Nu is die huwelijksnacht zelf een voorbeeld van ???het grote uitstel???, maar ligt dat nu aan het koppel of aan de maatschappelijke achtergrond, of aan beide? Edward is geboren in Turville, in een ???groezelig[e] ouderlijk huis in de verre Chiltern-heuvels???. Florence woont in het chique Oxford. Dat kan afstand scheppen. Beiden studeren in Londen. Hij werkt, voetbalt en drinkt bier, zij studeert en gaat met haar vriendinnen naar concerten. Maar dat verklaart onvoldoende de afstand tussen hun lichamen in bed en het uitstel van de Daad. Er is ook de context van begin jaren 1960. De pil is een gerucht in de kranten, een ???sterk verhaal over Amerika???.
In Edwards omgeving moesten de mannen het doen met schuine
moppen, ongemakkelijke seksuele opschepperij en luidruchtige
camaraderie dankzij verwoed drankgebruik, wat hun kansen om
een meisje te leren kennen nog weer verder verkleinde.
Edward en Florence ontmoeten elkaar na hun studies in Londen, bij een antikernwapenbijeenkomst in Oxford. Edward wordt op slag verliefd bij het zien van Florences gezicht in de schemer van de zaal, scherp gesneden, gevoelvol en sereen, en moeilijk te doorgronden, maar hij geeft zichzelf slechts een kleine kans bij dat meisje van goeden huize. Hij heeft op een andere manier echter nog minder kans. De alwetende verteller daalt in Florences bewustzijn af en ontdekt daar iets potentieel gevaarlijks: hoewel ze haar vader soms knuffelt, vindt ze hem soms ???lichamelijk afstotelijk???; ze spreken haast nooit met elkaar. Bovendien heeft haar moeder, een professor in de filosofie, haar nauwelijks aangeraakt, waardoor Florence niet hunkert naar tedere gebaren. Er staat tussen haar lichaam en de lichamen van haar ouders een muur, maar die muur staat ook tussen haar en haar eigen lichaam, dat ze kennelijk haast nooit beroert. ???Al die jaren had ze afgezonderd in, en vreemd genoeg ook v??n zichzelf geleefd.??? Als op 13 augustus 1961 de Berlijnse Muur wordt gebouwd, verdiept die de kloof tussen Florence en haar ouders, maar nu op ideologisch vlak. Voor haar moeder is de Sovjet-Unie een cynische tirannie, verantwoordelijk voor volkenmoord en gevangenkampen. Florence weet in haar hart dat de Sovjet-Unie in wezen ???een heilzame kracht in de wereld??? is. Ze houdt niet van de pro-Amerikaanse propaganda van haar moeder.
Ook Edward heeft psychologische problemen met zijn ouders, vooral met zijn ???afwezige??? moeder, beschadigd aan de hersenen, die het huishouden verwaarloost en als ???een spookfiguur??? op elk uur van de dag, en zelfs midden in de nacht, stuntelig piano speelt. In een paniekaanval trekt ze haar kinderen tegen zich aan, om de verloren tijd in te halen, maar de realiteit blijft grimmig. Edwards verborgen kern is ???een gloeiende speldenknop waar verder niemand van mocht weten???. Politiek staat hij ??? net zoals Florence ??? links: als hij zestien is, lift hij naar Londen voor een betoging tegen de Suez-oorlog.
Florence en Edward: politiek staan ze dicht bij elkaar, maar wat is er met hun lichamen aan de hand? Of is het zo dat Florence angst heeft dat Edward haar lichaam zal penetreren, terwijl Edward ervoor terugdeinst een sociale klasse binnen te dringen? Een klasse die muesli, olijven, verse zwarte peper, ansjovis, roze vispat??, bouillabaisse eet, een moeder die bevriend is met Iris Murdoch? Wat kan hij daar tegenoverstellen tenzij zijn erectie? En tegenover Florences plannen met het Ennismore-kwartet? Er zit een made in de appel. Problemen met de ouders, zelfbeeld, tijdsgeest, klassenverschil? Wie kan dat uit elkaar houden? Misschien zijn hun persoonlijke problemen het sterkst, want intussen breken de echte ???golden sixties??? aan: beloftevolle vernieuwing en vooruitgang.
Op de avond voor zijn huwelijksnacht denkt Edward terug aan een hemelse, onschuldig opgewonden wandeling ??? Florences haar met een stuk zwart fluweel naar achter gebonden, zwarte spijkerbroek met gympen en een wit overhemd met in het knoopsgat een zwierige paardenbloem ???, dan nog voelt hij de trekkracht van tegengestelde emoties, een ???vloeibare zwaarte??? in zijn benen.
De huwelijksnacht in een hotelkamer aan Chesil Beach, de kust van Dorset, balkon met uitzicht op het Kanaal, zinnelijk tropische tuinbegroeiing, half juli 1962. Edwards angst voor mislukking is groot, maar zijn begeerte naar vervoering, naar ontlading, nog veel groter. Veel erger is de drang naar uitstel bij Florence. Ze ervaart fysieke angst, ???een hulpeloze walging even tastbaar als zeeziekte???. Ze kokhalst van woorden zoals slijmvlies, en de onheilspellende glans daarvan. Het woord penetratie doet haar denken aan pijn, aan vlees dat wijkt voor een mes.
Het idee dat ze ???daaronder??? zelf door iemand anders werd betast,
zelfs iemand van wie ze hield, was even afstotelijk als bijvoorbeeld
een operatie aan haar oog.
Florences hele wezen komt in opstand tegen de verstrengeling van vlees. Ze beschouwt seks als de prijs die ze voor Edwards liefde moet betalen. Eerder dan een vrouw is ze voor hem een dochter, soms een moeder. Ze vindt het heerlijk om hem te knuffelen en zijn grote arm om zich heen te voelen, door hem gekust te worden, al heeft ze een hekel aan zijn tong in haar mond. Ze wil haar hele leven blijven bij Edward, die intussen historicus is geworden. Hem geestelijk bespelen als de bekwame violiste die ze is. In december 1961 heeft hij haar borsten mogen aanraken, in februari 1962 heeft hij ze gekust, evenwel niet haar tepels. Die heeft hij pas in mei beroerd. Als zij de rug van haar hand op zijn broek legt, in de buurt van de penis, houdt ze dat vol tot ze een verharding voelt onder het grijze flanel.
Ian McEwan bespeelt meesterlijk de vertraging in de seksuele handelingen, eigenlijk net-niet-handelingen, tijdens de eerste huwelijksnacht. Hij doet dat door een messcherpe, minutieuze beschrijving van de geringste gemoedsbewegingen en kleinste gebaren. Hier wordt geschreven op de vierkante millimeter. Edward loopt over eieren. Maar reeds die tongkus ???
Toen ze elkaar kusten voelde zij meteen zijn gespannen, sterke
tong langs haar tanden duwen, als een bullebak die een kamer
binnendringt. Hij drong haar binnen. Haar eigen tong vouwde zich
op en deinsde met werktuiglijke afkeer terug.
Ze krijgt claustrofobie, raakt in ademnood, vecht tegen paniek. Het is de harde, spitse punt van die vreemde spier, trillend van leven, die haar afkeer wekt. Ze kreunt. Dan komt het grote misverstand, dat het grote uitstel tot gevolg heeft. Edward interpreteert haar gekreun als genot, ???heerlijke gewichtloosheid???, ???ongekende extase??? ??? ze begeeft, ze geeft mee ???, maar Florence kreunt van pijn en onmacht. Ze neemt hem traag mee naar bed, terwijl ze tegelijk snel de kamer uit wil vluchten. Dramatisch en onhoudbaar maakt de lezer mee hoe Florence de penetratie uitstelt, hoewel ze er noodgedwongen naartoe tracht te werken, ondanks zichzelf.
De bewegingen van de bruid waren niet gehaast ??? dit was ook
weer zo???n vertragingstactiek waarmee ze zich tegelijkertijd verder
verplichtte.
De genadeloze observatie van de verteller gaat verder: hoe ze met de rug naar Edward gekeerd nog steeds bezig is de tijd te rekken, hoe ze zorgvuldig haar schoenen op de grond bij de kleerkast plaatst. Edward raakt verstrikt in de rits van haar jurk. Florence geeft iets van ???haar hele scala van gevoelens??? prijs: ze praat over haar angst, om over haar walging en schaamte te kunnen zwijgen. Ze weet dat ze liegt, niet de hele waarheid onthult, haar mond sist ???als die van een schurk op het toneel???. Als hij met zijn hand onder haar jurk beweegt richting slipje, ziet ze in haar verhevigd bewustzijn de plakkerige hand op de huid. Hij raakt een schaamhaar dat onder haar slipje uitkrult. In een lange reeks zinnen, die de actie vertragen, wordt dat schaamhaar van wortel tot punt meticuleus beschreven. Edward aanvaardt die traagheid, omdat hij angst heeft voor zichzelf, voor zijn immanente razernij, die hij ooit in een straatgevecht heeft gedemonstreerd en waaraan hij nu terugdenkt.
Hij was bang voor zijn eigen wilde ongeduld, en voor de razende
woorden of daden die dit zou kunnen oproepen, waarmee een einde
aan de avond zou komen.
Ook Florence heeft een herinnering aan schaamte: het braken op een boot, het niet kunnen helpen van haar vader. Die herinneringen vertragen de climax naar de Daad en tonen aan dat noch Edward noch Florence in het nu-moment bij elkaar geraken. Ze tonen ook aan wat ze voelen: agressie, ongemak, falen. Toch neemt Florence zich voor niet te laten blijken wat het haar kost, onder hem te liggen. Als ze eindelijk zijn fallus beetneemt en bij haar schaamlippen brengt, krijgt hij een enorme ejaculatio praecox. In golven stort hij zijn lang opgekropte zaad over haar hele lichaam uit. ???Het was een ramp.??? Florence denkt dat het haar schuld is, maar tegelijk heeft ze geen verweer tegen ???haar instinctieve walging, haar primitieve afschuw om te worden overgoten met vocht, met slijm uit een ander lichaam???. Met een kussen wrijft ze zich verwoed af, al weet ze dat zijn ellende daardoor alleen maar groter wordt. Ze voelt zich een ???bestraffende, hysterische vrouw??? en moet bij hem weg: ze rent naar het strand.
Edward staat halfnaakt ???tussen de puinhopen van zijn huwelijksnacht???, diep beledigd door Florence en opgezadeld ???met die walgelijke schandvlek???. Hij heeft zich als een sukkel gedragen, na een heel jaar lang vergeefse ???folterende zelfbeheersing???. Hij weigert de schuld voor de mislukking op zich te nemen. Het was schandalig van haar om ???haar teleurstelling uit te schreeuwen en de kamer uit te stormen als de schuld bij haar lag???. Ze had geen enkele begeerte, zou nooit kunnen voelen wat hij voelde, ze had dat allemaal geweten en dus had ze hem bedrogen. Zo denkt Edward. Op het strand is het vooral Florence die zich schuldig voelt, zich schaamt en weet dat ze zich abominabel heeft gedragen. Hoewel ze nog even met walging terugdenkt aan ???de reptielachtige schokken langs zijn ruggengraat???, weet ze nu dat het aan haar ligt. Maar wat is ???het???? Hoezeer ze alle seks ook afremt, omdat ze met hem ???gewoon gelukkig??? en ???gewoon samen??? wil zijn, en vervolgens toegeeft tot een bepaalde grens: het helpt niet want ???welke nieuwe grens ze ook over ging, altijd wachtte haar weer een volgende???. Zelfs op hun gelukkigste momenten was er altijd ???die verwijtende schaduw, die nauwverholen schim van zijn onvervuldheid die oprees als een alp???. Beiden vinden dat haar verantwoordelijkheid. Florence zit klem.
Ze wilde verliefd zijn en zichzelf zijn. Maar om zichzelf te zijn, moest
ze de hele tijd nee zeggen. En dan was ze niet meer zichzelf.
Florence riskeert een laatste ontsnappingspoging: ze hebben elkaar lief; zij wil met hem leven en viool spelen; ze wil een seksloos huwelijk; ze zal nooit jaloers zijn als hij elders seks heeft. Edward vindt de idee dat hij het met iedereen zou mogen doen behalve met haar verwerpelijk.
Nadien maakt Ian McEwan sprongen in de tijd. Eind jaren zestig, in volle chaos van vrijheid en verbeelding, en druk bezig met allerlei liefdesgeschiedenissen, denkt Edward terug aan het voorstel en vindt het niet zo onzinnig. De tijdgeest heeft hem toen ook parten gespeeld. Zij was op haar tijd vooruit ??? Edward kon het grote uitstel niet aan, het uitstel dat de liefde in al